EN VECKA KVAR TILL JUL OCH KRÄNKNINGS DISKUSSION !!!

Allmänt / Permalink / 29
Jag har varit och handlat nästan alla julklapparna i helgen. 
Det är så skönt att dom viktigaste paketen (Barnens) är på plats.
Vi skulle ju ha klätt granen i går kväll men min ena dotter stannade en dag till hos sin pappa så vi gör det ikväll istället.
 
Nu har det ju blivit varmare och snön är tung och härlig att modellera med.
Jag försökte att göra en snölykta på mitt balkongbord av glas... Men snöbollarna flög all världens väg för det blev för halt.
Min man hörde alla fula ord som ven omkring mig och säkert grannarna oxå.
Så han kom ut och färdigställde eländet.
Visst blev den fin !!!
 
 
Jag pratade med min syster KORT i går ang hennes inlägg och vi diskuterade det här med att dom skall ta bort några snuttar ur tomteverkstan på julafton pga kränkning.

Ibland så tror jag att vi vuxna skapar fördomar hos våra barn som dom inte haft en tanke på.
Jag har aldrig i hela mitt liv reflekterat på att det skulle vara rasistiska / kränkande inslag på våra Disney filmer som visas på julafton kl 15:00...
Men om man skall analysera alla leksaker i absurdum som är med i den aktuella filmen så kan man ju hitta skit i precis vad som helst. Som på den här bilden, då driver man ju och förlöjligar folk med aracnofobi (Spindelrädsla)... Alla som läser det här vet ju att jag inte är någon rasist på något sätt, jag tycker bara att det har gått lite för långt med vissa saker och ting.
 
Gå gärna in och läs hennes inlägg... KLICKA HÄR ...
 
Massor av kramar / Jane
 
 
#1 - - Paula´z Värld:

Ha en härlig måndag du med :)
Jag har reumaläkaren kl 10..återkommer med ett inlägg senare om jag orkar!

Kram på dej du fina...

#2 - - Babs:

Jättefin lyktan blev.
Jag blev så arg när jag läste det där men censuren, ska gå in och läsa hos kort nu.
Kram

#3 - - camilla:

Verkligen en fin snölykta!
Jag har inte heller tänkt så om dessa figurer. Men ska man börja tänka så så får vi snart inte visa eller säga nånting alls.
Snön är vit...oj...jag är vit!
Vitlök...oj...jag är vit!
Vitsås...Ops!
Min syster är blondin....oj...tog hon illa upp nu?
Va...ja..du hör ju så dumt!
Kram fina du!

#4 - - Millan:

Ja tänk vad duktigt många fula ord man kan kunna i vissa situationer.
Jag brukar tom göra mig själv förvånad emellanåt...*L*
Kram på dig finaste!

#5 - - Blondie:

Javisst är den sinnessjukt...
Som du sa, vi skapar fördomar åt barnen som inte ens tänker på det.
Å varför kan det inte få visas som det är, som det gjordes på den tiden??
Idag finns ju inte tecknat, bara animerat.
Kommmer ihåg när jag själv gjorde snölyktor, inte det lättaste alla ggr.. :)
Ha en bra dag!!

#6 - - fialia:

Blev oxå upprörd över det. Vad ger det för signaler? Kanske det bara ska vara streckgubbar i svartvitt. Dessutom de som är i minoritet känner sig utpekade och har ju inget att identifiera sig med. Tänker på barnen då. GRRR!!!!!
ha de Fia

#7 - - Eva`s blogg:

Håller med dig finaste vän, vi människor skapar & ibland letar fel som i detta fallet , löjligt löjligt kan ju oxå tolkas att dom inte får vara med i tv längre då är det ju oxå en fråga som kommer snart kanske....varför togs dom bort??? ja jag orkar inte engagera mig i dettta löjliga skitet rent ut sagt *s*

Härligt att vara klar med julklapparna ta hand om dig ps.ang solidan så hade du rätt vi missade förra söndagen därav visste vi inte

#8 - - ansepanse:

håller med, vi har diskuterat det där härhemma också, varit riktigt arga också, jag menar, det är som du säger, jag har aldrig ens reflekterat över att det ska vara något rasistiskt över det där, man kan ju gå ännu längre då, ta tomtarna som målar schackbrädet rutigt med några drag av penseln, det är väl att förlöjliga alla målare då, de kan ju inte göra sådär
jättefin lykta :) tur att mannen din kom och hjälpte dig :)
så idag kommer andra dottern också hem och så klär ni granen ikväll, mysigt
Sv: jag har också brukat göra porkkanalaatikko och perunalaatikko men i år blir det bara lanttulaatikko, utan den är det inte jul för mig
då måste jag fråga, bakar din mamma även torttuja? det gjorde alltid min så älskade och saknade mormor, åh vad goda de var
bamsigaste kramen till finaste Jane

#9 - - Anonym:

Ja du kära syster, debatten går het på facebook.
Vi vuxna skapar många fördomar hos våra barn och ungdomar. Jag struntar i om de klipper 10 sekunder i filmen, men jag hade aldrig sett den som rasistisk och aldrig sett någon uttala sig om det förrän nu då Disney själva beslutade att klippa filmen. Har kikat igenom min blogg och inte sett en enda själ reagera över det tidigare ;)
Nu blir det kramar i massor och jobb =)

#10 - - || mannen som kan prata om hundar ||:

Snölyktor är en viktig sak dessa dagar!

Synd bara att snön regnar bort nu :/

#11 - - bella davis:

Hej där! allt bra med dig? glöm inte följa min modell sida på facebook<3

http://www.facebook.com/BellaDavisBlog

#12 - - countrylivingintheciity.blogg.se:

Själv tycker jag att det är bra att de tog bort dem. Jag skulle ta illa vid mej om man gjort en karikatyr av en same som en clown tex (som den svarta dockan ser ut). Jag tycker inte de här filmerna skapar rasism men de förlöjligar människor som ser annorlunda ut en "vita". Det tycker jag iallafall.

#13 - - Micke:

Snölyktan blev ju fin till sist... ;-)
sv:
Elvis gick bara på denna jord i 42 år men han kommer alltid att vara stor.
The King! :-)

#14 - - ansepanse:

Sv: jo :) gillar ditt "vikta lite hit och dit" jo, vikta så att det blir en stjärna, det är precis dem jag menar :)
kramar

#15 - - ansepanse:

Sv: tack snälla Jane för receptet, visst är de supergoda, verkligen supergoda :)
bamsigaste kramen <3

#16 - - Freja:

Hahaha, ja det där med att bygga snölyktor är inte alltid det lättaste! Den blev i alla fall fin till sist!

Jag läste inne hos Kort i går och jag svarade henne så här "Jag tänker att om man inte själv är den som utsätts för rasistiskt kränkning ska man nog inte uttala sig vad som är och inte är rasistiska kränkningar. Det är inte Disneys borttagning av dockan som underlättar för Jimmie och hans gäng, det är alla indignerade svenskar, som inte kan tänka sig att låta det här inkräkta på vårt julfirande, och som därför protesterar i högan sky. Stanna upp och fundera, är dessa tio sekunder verkligen så viktigt att det är värt att riskera kränka hela grupper av människor? Att vi i Sverige inte ser det som kränkande är dels att vi inte haft samma typ av stereotyper som USA (för det är Disney, inte SVT som tagit bort klippen), dels att de som protesterar inte själva hör till de som blir kränkta. Och då är jag tillbaka i min första tes, de som inte blir kränkta kan inte uttala sig för dem som blir kränkta... För egen del tycker jag det är bra att Disney rensar undan de värsta stereotyperna, de kunde nog göra mer!"

#17 - - Linda Rö:

Vilken lyckta.. Här har vi nästan ingen snö alls längre.. har regnat bort... Så tråkigt... *snyft*

Jag håller med dig ang.. fördommarna . Tycker rädslan för att våga vara svensk och inte stiga ut är så stor hos svenska politiker.. Tycker det är riktigt tråkigt.. Det är dom OLIKA kulturerna som skapar det härliga i samhället och spännande..

Men men ..
Ha en underbar måndags kväll
Kram

#18 - - Berra Bus:

Hej Jane.Håller med Dig problemet är inte Disney´s Kalle Anka.Har själv jobbat med finnar ursäkta finländare danskar norskar ungrare tyskar österikare värmlänningar,alla tror jag har accepterat Mig, Tack.Skall Vi rannsaka varje TV program serietidning mht TinTin får Vi det jobbigt. Kul att Kort och Du reflekterade. Kramar i massor

#19 - - Berra Bus:

Hej Jane glömde fråga har Du recept på kålrotslåda och vilken tårta menade Du

Svar: Hej Berra Bus...Receptet på kålrotslåda hittar du här. http://www.ica.se/recept/finsk-kalrotslada-5332/
Vad det är för en tårta du menar det vet inte jag???
Jane

#20 - - Veiken:

All snö har i stort sett regnat bort här nu :(
Den som vill kan hitta rasistiska saker i allt. Varför får vita personer vara kvar? Jag bara undrar. Ska alla mörka personer sopas under mattan. Syns inte - finns inte! Det är rasism... Arg blir jag på dumheten! Massor av kramar!

#21 - - dianasdrömmar:

Mysigt du har det fina Jane :) kram Diana

#22 - - kaffehörnan:

Man blir gråhårig på nolltid alltså
Jag får ångest damp när man hör sånt.

Pepparkakor fick inte ungarna vara på lucia, till sist gick dom med på det, ta bara från ungarna allt.
För några år sen gav dom sig på negerbullarna, fick man ej säga, hallå har hetat negerbulle i 1000 år typ, säger alltid det. Sen kommer de in en rappande jök i uppsala kyrka - vad är detta för spektakel ? traditioner traditioner, där ingår ingen rappande pojke på luciadagen.

kram

Svar: Orden negerbollar eller negerbullar tycker jag att det är helt ok att dom har ändrat på. För ordet nigger är enligt mig väldigt kränkande.
Jane

#23 - - Eva`s blogg:

Härlig ljuslykta du gjort :) jätte fin, ha en härlig dag finaste vän kramar

#24 - - Marie:

Fin lykta :)
Jag håller med dig om att vuxna många gånger skapar barnens fördomar, det går till överdrift tycker jag.
Hoppas nu att du och de dina får en fantastiskt fin jul!
Kramar /Marie

#25 - - shadde:

superfin lykta det blev =)

#26 - - Millan:

Fin lykta!

Ang det bortklippta i filmen så bryr jag mig inte så mkt om det. Jag har inte sett nåt rasistiskt i det men jag har inte alla fakta. Min jul blir som vanligt ändå!

Kramar!

#27 - - Susanne P:

Visst är det så! Att det är vi vuxna som lägger vikten på dessa saker.
Barn har inga sånna tankar om inte VI, som vuxna lär dem att tänka "fel".

Kram till dej!

#28 - - Browneyedgirl:

Godmorgon =)
Vilken fin lykta. Mysigt att göra.
Visst är det galet det där med att ta bort snuttar, tycker det är att gå lite väl långt! Kan inget få vara som det är...eller har vart =)
Kram fina och ha en toppen dag

#29 - - Mikxki:

Jag håller helt med dig, man överdriver så mycket och ser fel i sånt som är farmlöst...

Till top